Αυτισμός

  • Ο αυτισμός ορίζεται ως μια σύνθετη νευροαναπτυξιακή διαταραχή, που οφείλεται σε διαφορετικούς αιτιολογικούς παράγοντες. Παρατηρείται πληθώρα διαφορετικών συμπεριφορώνμε τη συνεχόμενη εξασθένιση της σωστής χρήσης της γλώσσας.

    Συνολικά επηρεάζεται η σχέση του ατόμου με αυτισμό με τα υπόλοιπα άτομα, καθώς ο αυτιστικός δυσκολεύεται να κατανοήσει τον τρόπο που λειτουργεί ο κόσμος και ποιους συμβιβασμούς πρέπει να κάνει για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας.

    Τα χαρακτηριστικά για να διαγνωσθεί ένας άνθρωπος με αυτισμό σύμφωνα με τα Διαγνωστικά Κριτήρια από τοAmericanPsychiatricAssociation (DSM-5) χωρίζονται σε 2 μεγάλες κατηγορίες:

  • 1 Επίμονα ελλείματα στην κοινωνική επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση σε πολλές καταστάσεις, όπως εκδηλώνονται με τα ακόλουθα (τα παραδείγματα είναι επεξηγηματικά):

    • Ελλείματα στην κοινωνική συγκινησιακή αμοιβαιότητα, τα οποία κυμαίνονται, για παράδειγμα, από τη μη φυσιολογική κοινωνική προσέγγιση και αποτυχία να διατηρήσουν μια κανονική συζήτηση με τους άλλους, έως τη μειωμένη συμμετοχή σε ενδιαφέροντα, αισθήματα ή συναισθήματα, ή στην αποτυχία να ξεκινήσουν ή να ανταποκριθούν σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.
    • Ελλείμματα στις εξωλεκτικές επικοινωνιακές συμπεριφορές, που χρησιμοποιούνται για την κοινωνική αλληλεπίδραση,που κυμαίνονται, για παράδειγμα, από ανεπαρκώς ολοκληρωμένη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, εκπτώσεις στη χρήση βλεμματικής επαφής και γλώσσας του σώματος, ή ελλείματα στην κατανόηση και χρήση των χειρονομιών έως μια παντελή έλλειψη εκφράσεων προσώπου και μη λεκτικής επικοινωνίας.
    • Ελλείματα στην ανάπτυξη, διατήρηση και κατανόηση σχέσεων, οι οποίες κυμαίνονται, για παράδειγμα, από τις δυσκολίες προσαρμογής της συμπεριφοράς, ώστε να ταιριάζουν σε διάφορα κοινωνικά πλαίσια, έως τις δυσκολίες συμμετοχής σε φαντασιωτικό παιχνίδι ή στη δημιουργία φίλων και την απουσία ενδιαφέροντος για τους συνομηλίκους τους.

  • 2 Περιορισμένα, επαναληπτικά πρότυπα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων ή δραστηριοτήτων, όπως εκδηλώνονται με τουλάχιστον δύο από τα ακόλουθα (τα παραδείγματα είναι επεξηγηματικά):

    • Στερεότυπες και επαναληπτικές κινήσεις, χρήση των αντικειμένων, ή της ομιλίας (π.χ. απλές κινητικές στερεοτυπίες, παράταξη των παιχνιδιών, ή επίμονη ενασχόληση με αντικείμενα, ηχολαλία).
    • Επιμονή στην ομοιότητα, άκαμπτη εμμονή σε συνήθειες, ή τελετουργικά πρότυπα σε λεκτική, ή εξωλεκτική συμπεριφορά (π.χ.έντονη ενόχληση σε μικρές αλλαγές, δυσκολίες με τις μεταβάσεις, άκαμπτα πρότυπα σκέψης, τελετουργικό χαιρετισμών, πρέπει να ακολουθήσει την ίδια διαδρομή, ή να φάει το ίδιο φαγητό κάθε μέρα).
    • Προσκόλληση σε εξαιρετικά περιορισμένα ενδιαφέροντα, τα οποία είναι μη τυπικά σε ένταση ή σε εστίαση (π.χ. ισχυρή προσκόλληση ή ενασχόληση με ασυνήθιστα αντικείμενα, υπερβολικά οριοθετημένα ή επίμονα ενδιαφέροντα).
    • Υπεραντιδραστικότητα ή υποαντιδραστικότητα στις αισθητηριακές πληροφορίες, ή ασυνήθιστο ενδιαφέρον για αισθητικά θέματα του περιβάλλοντος (π.χ. φαινομενική αδιαφορία στον πόνο/θερμοκρασία, αρνητική απαντητικότητα σε συγκεκριμένους ήχους ή υφές υλικών, υπερβολική χρήση όσφρησης ή άγγιγμα αντικειμένων, οπτική σαγήνη με τα φώτα ή την κίνηση).

  • Τα συμπτώματα θα πρέπει να εμφανίζονται στην πρώιμη αναπτυξιακή περίοδο, αλλά δεν μπορούν να εκδηλωθούν πλήρως, μέχρις ότου οι κοινωνικές απαιτήσεις να υπερβούν τις περιορισμένες δυνατότητες, ή μπορούν να καλυφθούν από στρατηγικές που έμαθαν αργότερα στη ζωή τους.

    Τα συμπτώματα προκαλούν κλινικά σημαντική έκπτωση στον κοινωνικό, επαγγελματικό, ή άλλης σημαντικής περιοχής της τρέχουσας λειτουργικότητας.

    Επίσης, αυτές οι διαταραχές δεν πρέπει να εξηγούνται καλύτερα με Νοητική Αδυναμία. Αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι πως η Διαταραχή του Αυτιστικού Φάσματος και η Νοητική Αδυναμία συχνά συνυπάρχουν.

  • Ξεκινήστε με μία Αξιολόγηση

.
Ξεκινήστε με μία Αξιολόγηση

Ας γνωριστούμε καλύτερα με μία αξιολόγηση λογοθεραπείας. Περιλαμβάνει δύο συνεδρίες, μία με τον γονέα ή κηδεμόνα και μία ακόμα με τον θεραπευόμενο. Συμπληρώστε τα παρακάτω στοιχεία και θα έρθουμε άμεσα σε επαφή μαζί σας.

    X